Fietsen

Hieronder komen fietstochten die vertrekken in de directe omgeving van het Ontmoetingscentrum Marke. Startplaats is knooppunt 54 (parking Hellestraat / Kloosterstraat / Kleine Pontestraat)

Rit 1

  • 30,675 km
  • Startplaats knooppunt 54 – het knooppunt bevindt zich aan het rondpunt Kloosterstraaat / Hellestraat/ Kleine Pontestraat
  • Parkeergelegenheid aan de startplaats en omgeving van het Ontmoetingscentrum – Hellestraat, 6
  • We volgen de knooppunten: 54 -32 – 62 – 30 – 38 – 14 – 61 – 77 – 69 – 74 – 67 – 21 – 31 – 13 – 42 – 49 – 99 – 99 – 99 – 89 – 92 – 54
  • Onderweg kom je onder andere volgende bezienswaardigheden tegen:
Foto: Kortrijkse Beeldbank

 Vannestes Molen: Kortrijk noemt zich de designstad en daar hoort een heus designhotel bij. Op de site van het (fietsvriendelijk!) d-hotel bevindt zich een authentiek gerestaureerde windmolen anno 1841 én een beschermd hoeveplein. Zonder twijfel een geslaagd huwelijk tussen historisch erfgoed en nieuw futuristisch design.

Kattenberg : Op de Kattenberg (80 m boven de zeespiegel) fiets je door het sterk verkavelde Bellegembos. Ernaast bevindt zich het Argendaalbos.

Sint-Pietersbrug : Het sinds 2004 beschermde Sint-Pietersbrugje geeft een mooi beeld van hoe de vaart er eind 19e eeuw heeft uitgezien. De typische kenmerken die de ophaalbrug bijzonder maken als industrieel-archeologisch erfgoed is het materiaal (ijzer) en de open vakwerkconstructie.

Molen Ter Claere: De molen Ter Claere siert op 76 meter het hoogste punt van Zwevegem, wat uiteraard voor mooie uitzichtpunten zorgt. De naam Ter Claere duikt voor het eerst op in 1415. De houten molen werd volledig vernield in 1848. Rond 1854 werd op die plaats de huidige stenen molen gebouwd, een grondzeiler die eigendom is van de familie Taelman. Deze molen is maalvaardig.

Perrestraat : De Perrestraat biedt een magnifiek uitzicht op het interfluvium, het gebied tussen de Leie op je rechterkant en de Schelde aan je linkerkant.

Sint-Pietersbrug : Het sinds 2004 beschermde Sint-Pietersbrugje geeft een mooi beeld van hoe de vaart er eind 19e eeuw heeft uitgezien. De typische kenmerken die de ophaalbrug bijzonder maken als industrieel-archeologisch erfgoed is het materiaal (ijzer) en de open vakwerkconstructie.

Foto: Gemeentebestuur Zwevegem

 Transfosite : Langs het kanaal kun je niet naast dit monumentale staaltje van industrieel erfgoed kijken: de vroegere elektriciteitscentrale (1911) van Zwevegem. Ze leverde o.a. elektriciteit, stoom en warm water aan de nabijgelegen draadtrekkersgigant Bekaert. De centrale werd in 1958 vervangen door een nieuwe en grotere vestiging in Ruien, maar bleef wel tot 2001 dienstdoen als reservecentrale. Drie jaar later verkocht Electrabel de site aan de gemeente Zwevegem en de intercommunale Leiedal, die ze in combinatie met het al bestaande ontmoetingscentrum De Brug een herbestemming geven als Transfosite, een centrum voor kunst en cultuur, recreatie en avontuurlijke sporten. Zo werd de grootste olieciterne omgevormd tot een tank waarin je kunt ‘diepzeeduiken’ – uniek in Europa.